آماده‌باش تمامی ظرفیت‌های شهرداری مشهد درپی صدور هشدار نارنجی هواشناسی رویداد تابستانه «گل‌های اطلسی» و «باغ پرندگان» با حضور شهردار مشهد افتتاح شد (۲ تیر ۱۴۰۳) آماده‌باش نیرو‌های شهرداری مشهد درپی صدور هشدار نارنجی هواشناسی (۲ تیر ۱۴۰۳) آبگرفتگی در معابر شهری مشهد نداشتیم (۲ تیرماه ۱۴۰۳) برگزاری جشنواره تفریحی و ورزشی شهربانو در بوستان‌های بانوان مشهد بازدید استاندار خراسان‌رضوی از مرکز جامع درحال‌احداث تشخیص و درمان سرطان «شهید رئیسی» چه کسی قصد تصرف زمین‌های محدوده تپه باستانی نادری مشهد را دارد؟ | اظهار بی اطلاعی میراث فرهنگی خراسان رضوی و ارجاع موضوع به یگان حفاظت کشف بیش از ۴ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک سوپرمارکت در مشهد (۲ تیر ۱۴۰۳) دیپلماسی شهری شهرداری مشهد در بین شهرداری‌های کشور‌های عضو بریکس سرآمد است پلمب ۳۰۰ خانه شخصی زائرپذیر غیرمجاز در مشهد اعمال‌قانون ۶ هزار و ۳۷۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۸ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۲ تیر ۱۴۰۳) بهره‌برداری از ۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید در مشهد، هم‌زمان با دهه امامت و ولایت + فیلم آغاز برداشت گندم از مزارع شهرستان مشهد آغاز شد (۲ تیر ۱۴۰۳) ماجرای روزنامه‌نگار شهید خراسانی واقعه به‌توپ‌بستن مجلس کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط «پاک» قرار دارد (۲ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار کوثر، میدان فلسطین و بولوار ملک‌آباد مشهد (۲ تیر ۱۴۰۳) پاسخ شهرداری به گلایه‌های ساکنان محله مهرآباد مشهد درباره ایمنی زمان بهره‌برداری از پایانه مفتح مشهد اعلام شد وسعت درختان پیرامون کشف‌رود به ۴۵۰ هکتار خواهد رسید تصویر زشت یک باغ | نمای بیرونی باغ وحش وکیل آباد مشهد نیازمند اصلاح آمادگی شهرداری مشهد مقدس برای ایجاد «دبیرخانه مشترک تصویر ایران آینده» با محوریت مشهد
سرخط خبرها

ساختمان عجیب در مشهد که هر لحظه امکان ریزش دارد | گزارش شهرآرانیوز از ساختمان ناایمن در بلوار حر عاملی

  • کد خبر: ۲۳۲۵۱۶
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
  • ۲
ساختمان عجیب در مشهد که هر لحظه امکان ریزش دارد | گزارش شهرآرانیوز از ساختمان ناایمن در بلوار حر عاملی
فاجعه‌های ساختمانی هنوز درس عبرتی برای خاطیانی نشده است که حاضرند حتی جان هم‌وطنانشان را فدای منافع شخصی خود کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، «پس از حدود ۲۴ساعت آواربرداری بی‌وقفه، سرانجام آخرین نفر از زیر آوار خارج شد تا عملیات امداد و نجات آتش‌نشانی و هلال‌احمر به پایان برسد. در این ۲۴ساعت دقایق و ثانیه‌های دردناک و پرالتهابی پشت سر گذاشته شد و در تمام این مدت، بیم و امید زنده ماندن یا جان باختن فرد زیرآوارمانده بر خیابان مصیبت‌زده و تمام مردان و زنان حاضر در صحنه سایه انداخته بود.»

این متن، روایتی دردناک از حادثه ریزش یک ساختمان ناایمن در مشهد است که سال گذشته باعث فوت یک شهروند شد. بروز این فجایع هنوز درس عبرتی برای خاطیانی نشده است که حاضرند حتی جان هموطنانشان را فدای منافع شخصی خود کنند.  در گوشه و کنار این شهر، ساخت‌وسازهای غیر اصولی و ناایمن بسیاری به چشم می‌خورد که استحکامشان به مویی بند است و تنها با یک زلزله حتی با ریشتر پایین، فاجعه‌ای انسانی را رقم خواهند زد.

رشد قارچی احداث ساختمان‌های نا ایمن و غیر اصولی که کسی جلودارشان نیست و در سایه غفلت مسئولان، نادیده گرفتن مقررات ساخت و ساز، استفاده از مصالح نامناسب و رعایت نشدن محاسبات فنی پایداری، قد بر افراشته‌اند، شاهد مثال گزارش ما، بنای یک ساختمان نا ایمن و پرمخاطره در یکی از مناطق مشهد است که هر لحظه ممکن است فرو بریزد و حادثه‌ای هولناک برای ساکنانش رقم بزند.

هر پلاک نا ایمن فاجعه‌ای برای شهر است +ویدئو

نبود امنیت جانی برای همسایگان

«ساختمان ۵ طبقه نوساز واقع در خیابان حر عاملی مشهد که بدون مجوز و بدون رعایت ایمنی و زیرساخت مناسب احداث شده است پس از سیل و بارندگی‌های اخیر پایه‌های آن نشست کرده و در شرف سقوط است.» این متن یکی از پیام‌های ساکنین محله حر عاملی است که برای شهرآرانیوز ارسال کرده است. او از ناایمن بودن ساختمان همجوار خود و عدم امنیت جانی گلایه مند است.

بلافاصله پس از دریافت پیام این شهروند، برای تهیه گزارش میدانی به همراه تیم تصویر شهرآرا به این محله رفتیم. مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد که یک ساختمان ۵ طبقه بدون مجوز و زیرسازی مناسب روی یک واحد قدیمی احداث شده است، شکاف‌های روی دیوار‌های ساختمان و انحراف حدود ۱۰ درجه‌ای این ساختمان روی ساختمان مسجد امام خمینی (ره)، جان رهگذران و نمازگزاران را به خطر انداخته است.

گلایه از بنای فرسوده همسایه

حسینی که همسایه مجاور این ساختمان است با گلایه از ساخت و ساز نا ایمن این ساختمان در محله حرعاملی می‌گوید: بعد از سیل اخیر، این ساختمان نا ایمن، نشست کرد و ما هر لحظه ترس از ریزش ساختمان  و امنیت جانی زن و فرزندانمان را داریم.

وی ادامه می‌دهد: اگر این ساختمان مهندسی‌ساز است چرا با اینکه یکسال از ساخت آن نگذشته است تمام دیوارها ترک برداشته‌اند؟ چرا ساختمان مایل شده است؟ شب‌ها از ترس ریزش ساختمان، خواب به چشمانمان نمی‌آید. هر لحظه باید مرگ را جلوی چشمانمان ببینیم.

خانم سلمانی که یکی دیگر از همسایگان مجاور این ساختمان است می‌گوید: دیوارهای منزل ما همگی ترک برداشته است. چرا شهرداری اجازه ساخت و ساز داده است؟

شریفی یکی از معتمدین و کسبه این محله است با بیان اینکه در این منطقه بیشتر ساخت و ساز‌ها به صورت غیر مجاز است بیان می‌کند: ۲۰ سال است که در این محله ساکن هستم، از همان روزهای اول، شاهد ساخت و ساز این ساختمان از نزدیک بودم، یک ساختمان قدیمی که بدون هیچ اصول پایداری ساختمان، اقدام به ساخت و ساز کردند و از همان ابتدا، ترس از ریزش ساختمان و عدم امنیت جانی برای مردم محله، همسایگان و به ویژه نمازگزاران بوده است. 

وی ادامه می‌دهد: باتوجه به اینکه زاویه ریزش ساختمان به سمت مسجد است، اگر یک حادثه‌ای ناگهانی رخ دهد فاجعه‌ای انسانی رقم خواهد خورد و معلوم نیست باید پیکر چند نفر از اهالی و نمازگزاران را از زیر خروارها آهن و ستون و خاک بیرون کشید.

مالک این ساختمان که بنای این ملک را نا ایمن و غیر مجاز نمی‌داند می‌گوید: کارشناس دادگستری هم در جریان است از نظر کارشناس و مهندس ناظر بنای این ملک هیچ مشکلی ندارد. اخطار آتش نشانی مبنی بر ترک ساختمان بوده است نه ریزش و سقوط آن.

وی بیان می‌کند: روال قانونی تا الان انجام شده است و همسایگان هم می‌دانند که این ساختمان تا این لحظه هیچ تکانی نخورده است چون فونداسیون ساختمان مشکلی ندارد.

هر پلاک نا ایمن فاجعه‌ای برای شهر است +ویدئو

منتظر رای کمیسیون ماده ۱۰۰ هستیم

شهردار منطقه ۲ شهرداری مشهد در خصوص بنای نا ایمن این ساختمان در محله حر عاملی مشهد اظهار می‌کند: در حال حاضر این ساختمان پلمب شده و به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده شده است. کارشناس آتش نشانی از ساختمان بازدید کرده و یک مهندس ناظر از شهرداری معرفی شده است. منتظر رای کمیسیون ماده ۱۰۰ هستیم.

سید علی حسین پور بیان می‌کند: مالک این ساختمان درخواست قلع یک طبقه را داشته است که شهرداری، با معرفی پیمانکار درصدد انجام این کار است. فعلا پایه‌های این ساختمان مستحکم شده و خطری همسایگان را تهدید نمی‌کند.

هر پلاک نا ایمن فاجعه‌ای برای شهر است +ویدئو

پلمب‌های شهرداری قدرت اجرایی ندارد

معاون شهرسازی شهرداری منطقه ۲ درخصوص بنای غیر مجاز این ساختمان می‌گوید: این ملک، بصورت غیر مجاز بدون پروانه اقدام به ساخت کرده است. در تمامی مراحل ساخت، اخطار ایمنی و پلمب انجام شده است ولی مالک بی اعتنا به اخطارهای شهرداری با فک پلمب دوباره به ساخت و ساز خود ادامه داده است. متاسفانه پلمب‌های شهرداری قدرت اجرایی ندارد و باید قوه قضاییه در خصوص فک پلمب‌ها قاطعانه ورود کند.

شایسته خسروی می‌گوید: مالک، مهندس ناظر برای ساختمان خود تعیین کرده است و در حال بتن‌سازی در پایه‌های ساختمان است تا ساختمان خود را ایمن کند ولی بار ساختمان زیاد است و این ایمن‌سازی‌ها فایده‌ای نخواهد داشت، چون تراکم ساختمان در این منطقه ۲ طبقه است و این ساختمان در حال حاضر ۵ طبقه بنا کرده است.

وی ادامه می‌دهد: پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال شده است. پیش بینی می‌کنیم قطعا با توجه به گزارشات آتش نشانی مبنی بر ناایمن بودن ساختمان و اخطار‌های شهرداری رای قلع داده شود.

سؤال اینجاست که چرا ساختمانی بدون مجوز و پروانه ساخت توانسته ۵ طبقه بنا در منطقه‌ای با تراکم ۲ طبقه بسازد و حتی بعد از پلمب شهرداری، به راحتی ساختمان را فک پلمب کند و بی اعتنا به قانون کار ساخت و ساز خود ادامه دهد؟ مهندس ناظر این ساختمان چگونه مجوز بنای این ساختمان را داده است؟

چند روز پیش، در تاریخ ۲۹ خرداد ماه سال جاری، زلزله ۵ ریشتری کاشمر، جان ۴ هم وطن را گرفت و  ۱۲۰ مصدوم بر جای گذاشت، زلزله‌ای که اگر با چند ریشتر پایین‌تر در مشهد اتفاق می‌افتاد قطعا این ساختمان، منتظر صدور رای کمیسیون ماده ۱۰۰ و یا ملاحظات دیگر نمی‌ماند و ریزش می‌کرد. آنگاه معلوم نبود پیکر بی جان چند شهروند باید از زیر آوار بی مسئولیتی مهندسان ناظر بیرون کشیده می‌شد.

 

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
0
0
در حسین باشی ۲۱ من هم با اینچنین پدیده غیر مجازی که حتی در فنداسیون بنا هیچ میلگردی استفاده نکرده هم اکنون بخاطر فشار آن ساختمان ، منزل من کمی نشست کرده و شهرداری هم هیچ برخورد قاطعی تا کنون انجام نداده هر لحظه احساس خطر دارم و آسایش ما را گرفته
چرا قانون و مجری قانون اینقدر ضعیف است که برای دیگران مشکل ایجاد می کنند و هیچ برخورد سلبی صورت نمی گیرد
یک همشهری همدرد !
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
0
1
این که چیزی نیست ! کافیه به محلات یوسفیه و نهضت و مشکینی و محله آبکوه و طلاب و و و و و و در مشهد مراجعه کنید و در همه این محلات وضعیت مشابه را به عینه مشاهده فرمائید ... اصلا انگار همه ، مردم را به حال خود رها کرده اند !!!
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->